Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Každý svého štěstí strůjcem (o zakletích, které si sami dáváme)

          Nevím, kolik lidí by odpovědělo negativně  na otázku: „Chcete být v životě šťastnými, chcete se cítit spokojeně?“. Osobně předpokládám, že moc by se jich nenašlo. Přesto se nemohu už dlouho zbavit myšlenky, že spousty lidí, které potkávám, dělají vše proto, aby šťastnými nebyli.  Proč si to myslím?

 

           Nevím, kolik lidí by odpovědělo negativně  na otázku: „Chcete být v životě šťastnými, chcete se cítit spokojeně?“. Osobně předpokládám, že moc by se jich nenašlo. Přesto se nemohu už dlouho zbavit myšlenky, že spousty lidí, které potkávám, dělají vše proto, aby šťastnými nebyli.  Proč si to myslím?

           O člověku víc vypovídá, co dělá a jak se chová, než co říká. A co říká zase více vypovídá o tom, jak myslí, než co myslí.  Načrtl jsem stručný koncept, z něhož má úvaha bude vycházet. Je to koncept, který mě denně přesvědčuje, že ve  svých životech sice  navykládáme spousty krásných vět a slov a  vyřkneme mnohá osobní přání, ale jejich realizace je silně závislá na tom, co si o světě ( o druhých lidech)  a o sobě myslíme.  Naše myšlení nám zkrátka  dává svobodu ale  i hranice.

             Chceme-li něco u sebe či druhých změnit, musíme nejdřív o tom změnit svoje myšlení.  V tom nejsilnějším nároku :  ne jen myslet  SI to jinak, ale v důsledku myslet  SE jinak.  Za svou kariéru lektora a kouče jsem nasbíral několik, jak jsem si uvykl říkat „zaklínacích výroků“, které lidem  brání být spokojenějšími, šťastnějšími.  A to z toho důvodu, že jim neumožňují   udělat změnu k jinému  (ke štěstí, ke spokojenosti).  Zde některé jsou a  možná se k nim budu postupně  vracet se záměrem se  každému  trochu více věnovat.  Také se jim dá říkat prozaičtěji „životní výmluvy, jak něco neudělat“. Jistě nejsou vyčerpávající, a pokud čtenáři objevíte další, budu rád, když mi je pošlete. Zde je moje dvacítka.

  1. Nemám čas
  2. To nejde
  3. Já jsem na to malý pán
  4. Na to nemám dost prostředků
  5. Stejně se to pokazí
  6. Stejně by mě nepochopili
  7. Nemá to smysl
  8. Stejně se nic nestane
  9. Ono to počká
  10. Štěstí není pro mě , ale pro druhé
  11. No jo, ty ses uměl narodit
  12. To už jsme zkusil
  13. Nebaví mě to
  14. To nemůžu
  15. S tím nic neudělám
  16. Už zase nějaká blbost
  17. To už to stokrát bylo
  18. Na to jsem už moc starej
  19. To by nikdo neschválil
  20. Jenom na sebe poštvu druhé

         Pozorný čtenář hnedle vidí, že to je pěkná směska a možná by se dala nějak roztřídit. Mám trojí dělení.

         Předně jsou to výroky, které nějak znehodnocují vlastní mohoucnost. Člověk, který je říká se jimi obrací proti sobě. Zjednodušeně vyjádřeno nabízí druhým svou osobu jako prostého nemóžu.  Jsou to zřejmě tyto:

  • Nemám čas
  • Já jsem na to malý pán
  • Na to nemám dost prostředků
  • Štěstí není pro mě , ale pro druhé
  • To už jsme zkusil
  • Nebaví mě to
  • To nemůžu
  • S tím nic neudělám
  • Na to už jsme moc starej

        Druhý typ výroků  znehodnocuje druhé. Vidí je předem jako nepřátele, jako mocnější než jsem já sám, jako zlořády. Podle mě jsou to tyto:

  • To by nikdo neschválil
  • Jenom na sebe poštvu druhé
  • Štěstí není pro mě, ale pro druhé
  • Stejně by mě nepochopili
  • No jo, ty ses uměl narodit

         A třetí typ znehodnocuje situaci, okolí, kontext. Zase v důsledku naznačuje, že to kolem mě je nějak lepší, důležitější, silnější, než jsem já sám. Do téhle skupiny řadím věty:

  • To nejde
  • Stejně se to pokazí
  • Nemá to smysl
  • Stejně se nic nestane
  • Ono to počká
  • S tím nic neudělám
  • Zase nějaká blbost
  • To už to stokrát bylo

          Na závěr  myšlenka, které by mohla otevřít další. Všechny tři skupiny mají jednu věc společnou. Totiž nevíru v to, že nové by se mohlo podařit. A silně zakonzervované přesvědčení, že dopředu vím,  jak to dopadne. Totiž blbě.

                                                                                                            Oldřich Kvasnička

 

Autor: Oldřich Kvasnička | úterý 3.3.2015 7:41 | karma článku: 11,51 | přečteno: 407x
  • Další články autora

Oldřich Kvasnička

„S tygrem se nevyjednává, tygr se obdivuje…

...dokud se neobrátí proti tobě a nepocítíš jeho skutečnou přirozenost.“ Slova ruského mafiána Andreje ve filmu Tenet. Škoda, že ho neviděli především němečtí a francouzští politici.

25.2.2022 v 9:00 | Karma: 11,97 | Přečteno: 337x | Diskuse| Politika

Oldřich Kvasnička

Covidové zombie myšlenky nejen pro manažery

Držitel Nobelovy ceny za ekonomii (2008) Paul Krugman v několika svých pracích píše o tzv. „Zombie myšlenkách“ Zombie myšlenky jsou přesvědčení, teorie, postoje..., které měly na základě důkazů už dávno vyhynout.

9.3.2021 v 10:26 | Karma: 8,61 | Přečteno: 220x | Diskuse| Společnost

Oldřich Kvasnička

O umění propagandy

Tohle bude můj nejkratší blog. Vlastně to v pravém slova smyslu ani blog není. Spíš glosa, ale její naléhavost pociťuji už několik týdnů.

21.1.2021 v 11:44 | Karma: 17,38 | Přečteno: 436x | Diskuse| Politika

Oldřich Kvasnička

Sebeláska versus koncept pevné vůle

Začnu pokusem, který se odehrál na Virginia Commonwealth University. Šlo v něm o zodpovězení otázky, zda pozitivní zprávy o schopnostech studentů zlepší jejich výsledky u zkoušek.

13.1.2021 v 17:33 | Karma: 14,98 | Přečteno: 322x | Diskuse| Společnost

Oldřich Kvasnička

Vzdělávání, učení se, nebo distanční výuka?

Hned v úvodu chci férové prohlásit, že miluju být s lidmi a baví mě vzdělávat se s nimi a učit je. O obojím přemýšlím celý svůj profesní život a celý svůj profesní život se obojí snažím zlepšovat a obměňovat.

6.11.2020 v 9:37 | Karma: 8,52 | Přečteno: 290x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

OBRAZEM: Jako kolonie na Marsu. Prach ze Sahary zbarvil Athény do oranžova

24. dubna 2024  12:07

Obloha nad jižním Řeckem se zbarvila do oranžova. Akropoli a další athénské památky zahalila v...

Policie rozbila gang falešných bankéřů. Volali z Ukrajiny, obrali stovky důvěřivců

24. dubna 2024  12:03

Královéhradečtí policisté rozkryli organizovanou skupinu, která má na svědomí podvody tzv....

Nové centrum pomůže rodinám se vzácným onemocněním. Inspirace přišla z Norska

24. dubna 2024  11:45

Psychologickou a sociální podporu nabízí pacientům se vzácným onemocněním a jejich rodinám první...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 827x
jednatel společnosti Aperta, s.r.o., konzultant, trenér

Seznam rubrik